* * *

Невеликі міста Квебеку приймають 400 канадських солдатів, які тренуються для участі в операції НАТО в Латвії.
Солдати Збройних сил Канади тренуються в семи населених пунктах на південний захід від міста Квебек, щоб підготуватися до їхнього розгортання в Латвії в рамках операції НАТО.

* * *

Коли очі не зустрічають перешкод, серце б'ється швидше...

* * *

Ой, треба жити інакше,
бути іншим,
більше під небом
і серед дерев,
більш самотнім
і ближчим до таємниць
краси і величі.

Герман Гессе
з: Пекло можна подолати

* * *

Президент Байден називає президента Єгипту Ель-Сісі «президентом Мексики» після того, як він зробив зауваження на захист його пам’яті.

* * *

Колишній президент Бразилії Болсонару перебуває під слідством у справі про спробу державного перевороту
Колишній президент Бразилії Жаїр Болсонару перебуває під слідством у рамках розслідування ймовірної спроби державного перевороту з метою утримати його при владі, повідомив один з його колишніх помічників.

* * *

Цей гамбургер на сніданок такий смачний, Боже мій, я забув сфотографувати та доїв його! Солодкий, солоний, загалом надзвичайно непереможний і приголомшливий

ДОВІДНИК КОРИСТУВАЧА ЄКТС

18:30 03.02.2009

ПРОЕКТ ДЛЯ КОНСУЛЬТАЦІЙ

ГРУПА СУПРОВОДУ БОЛОНСЬКОГО ПРОЦЕСУ

Брюссель, 6 жовтня 2008 р.

Зміст

Зміст 1

Вступ .

1 ЄКТС і Європейський простір вищої освіти (Болонський процес)

2 Ключові особливості ЄКТС 5

3 Поясненя ключових особливостей ЄКТС 6

3.1 ЄКТС як орієнтована на студента система кредитів………………………………….

3.2 ЄКТС і результати навчання 6

3.3 ЄКТС, рівні і дескриптори рівнів 8

3.4 Кредити ЄКТС і навчальне навантаження 9

4 Запровадження ЄКТС у вищих навчальнмх закладах 11

4.1 Призначення кредитів ЄКТС 11

4.2 Присвоєння кредитів ЄКТС……………………………………………………………….

4.3 Накопичення кредитів ЄКТС і прогресія 15

4.4 Трансфер кредитів ЄКТС 15

4.5 ЄКТС і навчання впродовж життя 16

5 Забезпечення якості і ЄКТС 19

6 Ключові документи ЄКТС 21

6.1 Інформація і Каталог курсу 21

6.2 Угода про навчання 23

6.3 Академічна довідка (виписка) 24

6.4 Аплікаційна форма студента………………………………………………………………

7 Бібліографія…………………………………………………………………………………………….

7.1 Кредитні системи і системи кваліфікацій 26

7.2 Розробка навчального плану 27

7.3 Результати навчання 27

7.4 Національні 27

Вступ

Даний довідник користувача ЄКТС (EСTS) надає рекомендації для послідовного запровадження Європейської системи накопичення і трансферу кредитів (ЄКТС). В ньому також представлені основні документи ЄКТС. Порадник розроблений для основних користувачів ЄКТС: студентів, професорсько-викладацького складу, адміністративних працівників вищих навчальних закладів, а також для будь-яких інших зацікавлених сторін.

Довідник 2008 року є переробленою версією попереднього довідника 2005 року. До нього були внесені зміни із урахуванням сучасного стану Болонського процесу, зростаючої значущості навчання впродовж життя, визначення рамок кваліфікацій та більш широкого використання результатів навчання. Довідник було укладено за участю експертів зацікавлених сторін та радників ЄКТС, та представлено для консультацій зацікавленим сторонам, експертам країн-учасниць та Групі супроводу Болонського процесу. Європейська Комісія координувала розробку проекту довідника та процес консультацій й несе відповідальність за остаточну редакцію довідника.

ЄКТС є інструментом, що допомагає розробляти, описувати та запроваджувати програми та присвоювати кваліфікації вищої освіти. Використання ЄКТС надає кваліфікаціям та програмам більшої прозорості та сприяє визнанню кваліфікацій. ЄКТС може бути застосована до програм усіх типів, незважаючи на форму їх застосування (навчання в школі або на виробництві), статус осіб, що навчаються («повна» (денна, full-time), «неповна» (вечірня, заочна, part-time) форми навчання), та тип навчання (формальне, неформальне, неофіційне).

В першій частині Довідника, ЄКТС представлено в контексті Європейського простору вищої освіти, що створений шляхом Болонського процесу. У цій частині також йдеться про роль ЄКТС в Рамках кваліфікацій Європейського простору вищої освіти (тут у Довіднику надалі «Болонська рамка кваліфікацій»).

У другій частині йдеться про ключові особливості ЄКТС. Вони складають стислий та міжнародно узгоджений погляд на ЄКТС та її основні функції. Цей розділ «ключові особливості ЄКТС» також представлений у вигляді окремої брошури.

У третій частині надаються коментарі, що є корисними для пояснення ключових особливостей ЄКТС. В четвертій частині містяться рекомендації щодо впровадження ЄКТС у вищих навчальних закладах; у п’ятій - розглядається, як ЄКТС доповнює засоби забезпечення якості навчальних закладів.

У заключній частині представлені основні документи ЄКТС, бібліографія джерел, з яких можна отримати додаткову інформацію стосовно тем, пов’язаних з ЄКТС, та глосарій термінів, що використовуються у цьому Довіднику.

1 ЄКТС та Європейський простір вищої освіти (Болонський процес)

ЄКТС є кредитною системою вищої освіти, що використовується в Європейському просторі вищої освіти, включаючи усі країни, що входять до Болонського процесу. ЄКТС є одним з наріжних каменів Болонського процесу. Більшість країн Болонського процесу законодавчо закріпили застосування ЄКТС у своїх системах вищої освіти.

Однією з цілей Болонського процесу є створення системи кредитів як відповідного засобу для сприяння якомога ширшій мобільності студентів . ЄКТС також сприяє реалізації інших цілей Болонського процесу, зокрема:

• ЄКТС допомагає вищим навчальним закладам досягти ціль забезпечення якості (див. розділ 5). У деяких країнах ЄКТС є обов’язковою для акредитації програм та/або кваліфікацій вищої освіти.

• кредити ЄКТС є ключовим елементом Болонської рамки кваліфікацій, сумісної з Європейською рамкою кваліфікацій навчання впродовж життя (EQF). Відповідно до Болонської рамки кваліфікацій перший та другий цикли мають свої власні діапазони кредитів (див. розділ 3.3.). Відповідно, кредити ЄКТС використовуються для визанчення національних рамок кваліфікацій вищої освіти, які можуть містити більш детальний національний розподіл кредитів.

• ЄКТС все більше використовується навчальними закладами в інших частинах світу, і, таким чином, відіграє певну роль у зростаючому глобальному вимірі Болонського процесу.

2 Ключові особливості ЄКТС

ЄКТС

ЄКТС – це орієнтована на студента система накопичення і трансферу кредитів, що ґрунтується на прозорості результатів навчання і навчального процесу. Її метою є сприяння плануванню, наданню, оцінюванню, визнанню та підтвердженню кваліфікацій та навчальних модулів, а також сприяння мобільності студентів. ЄКТС широко використовується у формальній вищій освіті та може застосовуватися для інших видів діяльності при навчанні впродовж життя.

Кредити ЄКТС

Кредити EКТС ґрунтуються на навчальному навантаженні, необхідному студентам для досягнення очікуваних результатів навчання. Результати навчання описують те, що, як очікується, має знати, розуміти чи вміти робити студент після успішного закінчення процесу навчання. Вони пов’язані з дескрипторами рівнів національних і європейської рамок кваліфікацій.

У навчальному навантаженні зазначається час, зазвичай потрібний студенту для завершення усіх видів навчальної діяльності (таких як лекції, семінари, проекти, практичні заняття, самостійна робота та екзамени), необхідних для досягнення очікуваних результатів навчання.

60 кредитів ЄКТС відповідають навчальному навантаженню повного року формального навчання (навчального року) і асоційованим результатам навчання. У більшості випадків, навантаження студента складає від 1500 до 1800 годин на навчальний рік, відповідно один кредит відповідає 25 – 30 годинам роботи.

Застосування кредитів ЄКТС

Кредити призначаються кваліфікаціям або навчальним програмам в цілому, а також їх навчальним (освітнім) компонентам (таким як модулі, навчальні курси, дисертаційна робота, виробнича практика та лабораторна робота). Кількість кредитів, що призначається кожному компоненту, визначається на основі його вагомості в обчисленні навантаження студента, необхідного для досягнення результатів навчання у формальному контексті.

Кредити присвоюються окремим студентам («повної» або «неповної» форми навчання) після завершення навчальної діяльності, яку вимагає формальна навчальна програма або окремий освітній компонент та успішне оцінювання досягнутих результатів навчання. Кредити можуть накопичуватися з метою отримання кваліфікацій за рішенням закладу, який присвоює ступені. Якщо студент досягнув результатів навчання в інших навчальних контекстах або часових рамках (формальному, неформальному або неофіційному), відповідні (асоційовані) кредити можуть бути присвоєні після успішного оцінювання, підтвердження або визнання цих результатів навчання.

Кредити, присвоєні з однієї програми, можуть бути перенесені на іншу програму, запропоновану тим самим або іншим закладом. Цей трансфер (перенесення) може мати місце лише тоді, якщо заклад, що присвоює ступінь (кваліфікацію), визнає кредити і відповідні (асоційовані) результати навчання. Заклади-партнери мають заздалегідь погодити визнання періодів навчання за кордоном.

Перенесеннню (трансферу) та накопиченню кредитів сприяє використання ключових документів ЄКТС (каталог курсу, аплікаційна форма студента, угода про навчання та академічна довідка) та Додаток до диплома.

3 Пояснення ключових особливостей ЄКТС

У Розділі Ключові особливості ЄКТС представлено короткий огляд Європейської системи накопичення і трансферу кредитів. У цьому розділі міститься більш детальне тлумачення понять і функцій, пов’язаних з ЄКТС. Тут також показано, як ці поняття і функції взаємодіють та доповнюють одна одну, створюючи, таким чином, систему кредитів, якою і є ЄКТС.

3.1 ЄКТС як орієнтована на студента система кредитів

[З ключових особливостей:]

«ЄКТС – це орієнтована на студента система»

ЄКТС є системою, орієнтованою на студента, тому що вона допомагає навчальним закладам перемістити центр уваги у розробці програм та способі їх виконання з традиційного підходу, орієнтованого на викладача, на підходи, які задовольняють потреби, очікування та забезпечують активне залучення осіб, що навчаються. За традиційних підходів, орієнтованих на викладача, предметні вимоги, знання і навчальний процес як такі вважалися основними складовими освітніх програм. Студенто-центричне навчання зміщує акцент на підхід, за якого навчання знаходиться в центрі розробки та способу виконання навчальних програм, а той, хто навчається, має більший вибір щодо змісту, способу, темпів та місця навчання.

За такого студенто-центричного підходу роль навчальних закладів полягає у заохоченні та підтримці тих, хто навчається, при формуванні ними своїх власних траєкторій навчання та допомозі їм виробити свої власні стилі та досвід навчання.

Застосовуючи результати навчання та навчальне навантаження у розробці та виконанні навчальних програм, ЄКТС ставить особу, що навчається, в центр освітнього процесу. Призначаючи кредити освітнім компонентам, вона сприяє створенню гнучких траєкторій навчання. Більш того, ЄКТС:

• встановлює більш тісний зв'язок між освітніми програмами та вимогами ринку праці через використання результатів навчання, покращуючи, таким чином, обізнаність у виборі студента;

• заохочує ширший доступ та участь у навчанні впродовж життя, через сприяння створенню гнучких шляхів отримання кваліфікацій сприяє якнайкращій оцінці досягнень тих, хто навчається, при вступі на програму навчання;

• сприяє мобільності всередині навчального закладу або країни, між навчальними закладами, між країнами, а також між різними напрямками освіти та контекстами навчання (наприклад, формальне, неформальне, неофіційне навчання).

3.2 ЄКТС і результати навчання

[З ключових особливостей:]

“Результати навчання описують те, що, як очікується, має знати, розуміти чи вміти робити студент після успішного закінчення процесу навчання.”

Результати навчання – ствердження, які можна перевірити, про те, що студент, який отримав певну кваліфікацію або завершив певну програму чи її окремий компонент, як очікується, має знати, розуміти та бути здатним виконувати. Як такі, вони підкреслюють зв’язок між викладанням, навчанням і оцінюванням.

Твердження про результати навчання звичайно характеризуються використанням дієслів активного стану, що позначають знання, розуміння, застосування, аналіз, синтез та оцінювання тощо .

Використання результатів навчання робить цілі навчальних програм більш чіткими, легкозрозумілими для студентів, роботодавців та інших зацікавлених сторін. Вони також підвищують порівнянність та сумісність стандартів кваліфікацій та сприяють визнанню навчальних досягнень.

В ЄКТС, формулювання результатів навчання є основою послідовної оцінки навантаження і, отже, присвоєння кредитів. Коли ті, хто відповідає за розробку освітніх програм, встановлюють профіль кваліфікації та очікувані результати навчання програми навчання та її компонентів, кредити ЄКТС допомагають їм бути реалістичними щодо необхідного навантаження та розумно вибирати стратегії навчання, викладання та оцінювання.

Успішне оцінювання результатів навчання є передумовою присвоєння кредитів особі, що навчається. Результати навчання є основою для критеріїв оцінювання, які дають можливість встановити, чи здобула особа, що навчається, бажані знання, розуміння та компетенції. Отже, результати навчання компонентів програм завжди мають супроводжуватися зрозумілими та відповідними критеріями оцінювання для присвоєння кредитів.

Результати навчання можуть бути або пороговими твердженнями (що визначають мінімальні вимоги для отримання заліку), або можуть бути визначені як референтні (опорні) точки, що описують типові вимоги (що визначають очікуваний рівень досягнень успішних студентів). Твердження про результати навчання мають чітко визначати, яка з цих дефініцій використовується.

Підходи, що ґрунтуються на результатах навчання, також дають можливість оцінити знання, навички та компетенції, отримані в інших, ніж формальна вища освіта, навчальних контекстах (неформальне або неофіційне навчання), присвоїти кредити і, отже, визнати їх з метою присвоєння кваліфікації (див. розділ 4.5.).

Схема 1. – «Результати навчання» та «Компетенції» як визначено в контексті європейської вищої освіти:

В Європі використовується низка термінів на позначення «результатів навчання» і «компетенцій» (competence). Вони мають різні відтінки значення і дещо різні сфери референції. Однак у будь якому випадку вони всі відносяться до того, що той, хто навчається, буде знати, розуміти та здатним виконувати наприкінці процесу навчання. Їхнє широке використання є частиною зміни парадигми, відповідно до якої студент поміщений у центрі навчального процесу у вищій освіті. Ця зміна і є основою для ЄКТС та Болонського процесу.

1. У рамці кваліфікацій Європейського простру вищої освіти (Болонська рамка) компетенції трактуються як загальні результати навчання. Рамка ґрунтується на так званих Дублінських дескрипторах, розроблених в рамках Спільної ініціативи якості. Ці дескриптори містять загальні твердження про типові очікування або рівні компетенцій щодо навчальних досягнень та умінь, пов’язаних з Болонськими циклами. Термін компетенція в цьому випадку вживається у широкому сенсі, що дозволяє градацію умінь та навичок.

(http://www.bologna-bergen2005.no/Docs/00-Main_doc/050218_QF_EHEA.pdf)

2. Європейська рамка кваліфікацій навчання впродовж життя натомість розрізнює знання, навички та компетенції (competence). Вона користується наступною дефініцією: «компетенція означає доведену здатність використовувати знання, навички та особисті, соціальні та/або методологічні уміння в робочих чи навчальних ситуаціях та задля професійного та особистісного розвитку. В контексті Європейської рамки кваліфікацій компетенція описується в термінах відповідальності та автономності». У цьому випадку термін «компетенція» розуміється в більш обмеженому сенсі як здатність переносити знання у практичні дії.

(http://ec.europa.eu/education/policies/educ/eqf/rec08_en.pdf)

3. Тюнінг (налаштування освітніх структур в Європі) дозволяє провести чітке розмежування між результатами навчання та компетенціями для визначення різних ролей найбільш важливих учасників навчального процесу: викладачів та студентів/учнів. Сприяння формуванню компетенцій є завданням навчального процесу та освітньої програми. За проектом Тюнінг результати навчання вказують на рівень компетенції, отриманий тим, хто навчається. Результати навчання формулюються викладацьким складом, бажано на основі даних, отриманих від внутрішніх та зовнішніх зацікавлених сторін. Компетенції поділяються на предметно-специфічні та загальні. Відповідно до Тюнінг: «Компетенція представляє собою динамічне поєднання знання, розуміння, навичок, вмінь та ставлень».

(http://tuning.unideusto.org/tuningeu or www.rug.nl/let/tuningeu)

3.3 ЄКТС, рівні і дескриптори рівнів

[З ключових особливостей:]

“Результати навчання пов’язані з дескрипторами рівнів національних і європейської рамок кваліфікацій.”

Європейська та національні рамки кваліфікацій ґрунтуються на узгоджених дескрипторах рівнів, при цьому результати навчання і кредити пов’язані з цими рівнями.

В Болонській рамці рівні називаються циклами, а дескриптори циклів відомі як «Дублінські дескриптори»:

“«Дублінські дескриптори надають загальні ствердження про типові очікування щодо досягень та умінь, пов’язаних з кваліфікаціями, які представляють закінчення кожного з Болонських циклів. Вони на мають на меті бути прескриптивними; вони не представляють порогові або мінімальні вимоги і не є вичерпними; схожі або еквівалентні характеристики можуть бути додані або замінені. Дескриптори мають на меті визначити природу всієї кваліфікації.” (Для подальшої інформації про Дублінські дескриптори, див. список джерел.)

Перші два Болонські цикли пов’язані з наступними діапазонами кредитів ЄКТС:

• кваліфікації першого циклу зазвичай охоплюють від 180 до 240 кредитів ЄКТС;

• кваліфікації другого циклу зазвичай охоплюють від 90 до 120 кредитів ЄКТС, з мінімальною кількістю 60 кредитів ЄКТС на рівні другого циклу.

Ці діапазони кредитів встановлені відповідно до ключової особливості ЄКТС, за якою 60 кредитів ЄКТС відповідають навчальному навантаженню повного типового академічного року навчання за формальною програмою навчання. Це правило стосується всіх кваліфікацій вищої освіти, незалежно від їхнього рівня.

Національні рамки кваліфікацій можуть передбачати під-рівні (або проміжні кваліфікації) всередині трьох Болонських циклів (наприклад, короткий цикл всередині першого циклу). Ці підрівні дозволяють навчальним закладам структурувати певну кваліфікацію та регулювати просування за допомогою кваліфікації. Звідси, кваліфікація першого циклу може мати два або навіть три підрівні з відповідною кількістю кредитів для кожного з них.

3.4 ЄКТС і навчальне навантаження

[З ключових особливостей:]

“У навчальному навантаженні зазначається час, зазвичай потрібний студенту для завершення усіх видів навчальної діяльності (таких як лекції, семінари, проекти, практичні заняття, самостійна робота та екзамени), необхідних для досягнення очікуваних результатів навчання.”

До оцінювання навчального навантаження, пов’язаного (асоційованого) з програмою або освітнім компонентом, треба визначити результати навчання. Ці результати навчання є основою для вибору відповідних видів навчальної діяльності та послідовного оцінювання навантаження, необхідного для їх виконання.

Оцінювання навантаження має ґрунтуватися виключно на контактних годинах (тобто годинах, використаних студентами на навчальну діяльність під наглядом викладацького складу). Воно охоплює усі види навчальної діяльності, необхідної для досягнення очікуваних результатів навчання, включно з часом, витраченим на самостійну роботу, обов’язкову виробничу практику, підготовку до оцінювання та з часом, необхідним на власне оцінювання. Іншими словами, семінар або лекція можуть вимагати однакову кількість контактних годин, але перше може вимагати значно більшого навантаження ніж друге внаслідок різної кількості часу на самостійну підготовку студентів.

Визначення навантаження постійно регулюється через моніторинг та зворотний зв'язок зі студентами (відгук студентів).

4 Запровадження ЄКТС у вищих навчальних закладах

У цьому розділі надаються рекомендації та приклади для вищих навчальних закладів стосовно того, як покроково запроваджувати ЄКТС. Метою є продемонструвати найкращі можливості для використання ЄКТС задля отримання максимальної користі для тих, хто навчається.

4.1 Призначення кредитів ЄКТС

«Кредити призначаються кваліфікаціям або навчальним програмам в цілому, а також їх навчальним (освітнім) компонентам (таким як модулі, навчальні курси, дисертаційна робота, виробнича практика та лабораторна робота).»

Розподіл кредитів – це процес призначення кількості кредитів кваліфікаціям/програмам або освітнім компонентам. Кредити ЄКТС призначаються на основі типового навантаження, необхідного для досягнення очікуваних результатів навчання.

Кількість кредитів призначених кваліфікації чи програмі в цілому залежить від відповідного циклу Болонської рамки та національних або інституційних регулятивних вимог (див. розд.3.3.).

Відповідно до ключової особливості ЄКТС про те, що 60 кредитів відповідають навчальному навантаженню повного академічного року, 30 кредитів зазвичай виділяються на семестр, і 20 - на триместр. Кваліфікаціям, які мають формальні програми, розраховані на три академічні роки, призначають 180 кредитів ЄКТС.

Кожний академічний рік, семестр або триместр поділений на освітні компоненти. Під освітнім компонентом розуміється самодостатній та формально структурований навчальний досвід (як, наприклад, компонент курсу (навчальна дисципліна), модуль, курс підвищення кваліфікації (конференція) або виробнича практика). Кожний компонент повинен мати чіткий та зрозумілий перелік результатів навчання, відповідні критерії оцінювання, визначене навантаження та кількість кредитів.

4.1.1. Призначення кредитів освітнім компонентам

Призначення кредитів окремим освітнім компонентам здійснюється як частина розробки навчального плану (програми), що пов’язується з рамками кваліфікацій, дескрипторами рівнів та кваліфікацій. Зазвичай за це відповідають вищі навчальні заклади та викладацький склад, але в деяких випадках рішення може бути прийнято зовнішніми органами.

До призначення кредитів окремим компонентам необхідно дійти згоди щодо «профілю» окремої програми навчання та пов’язаних з нею (асоційованих) результатів навчання. Під «профілем» розуміється опис програми в термінах її основних рис та специфічних цілей. Є доброю практикою визначати профіль після консультації з відповідними зацікавленими сторонами.

На основі профілю кваліфікацій штат викладачів розробляє навчальний план через визначення результатів навчання та призначення кредитів компонентам програми. Призначення кредитів освітнім компонентам ґрунтується на їхній вагомості в навантаженні студента, необхідного для досягнення результатів навчання у формальному контексті.

Існує декілька підходів до призначення кредитів, і навчальні заклади самі вирішують, який метод застосовувати. Представлені нижче альтернативи ілюструють два різних підходи до призначення кредитів:

1) Викладацький склад визначає результати навчання кожного компонента програми, описує навчальну діяльність і оцінює навантаження, зазвичай необхідне для студентів, аби завершити цю діяльність. Пропозиції збираються, аналізуються та узагальнюються; і навантаження, що оцінюється, виражається у кредитах.

Застосовуючи цей підхід, до процесу призначення кредитів залучаються всі представники викладацького складу. Вони можуть надавати свої пропозиції щодо результатів навчання та оцінювати навантаження, необхідне для їх досягнення. Шляхом дискусії та визначання пріоритетів вони можуть дійти кінцевого висновку на основі загальної кількості доступних кредитів (60 на рік). В результаті цієї процедури окремим компонентам може призначатись різна кількість кредитів (наприклад, 3, 5, 8).

Використовуючи цей варіант, навчальні заклади отримують максимальну свободу при розробці кожного компоненту з урахуванням результатів навчання і відповідного навантаження.

2) Другий підхід, вищий навчальний заклад або факультет (викладацький склад) можуть вирішити від початку стандартизувати обсяг освітніх компонентів, надаючи кожному з них однакову кількість кредитів (наприклад, 5), або кратну цій кількості (напр. 5, 10, 15), і, таким чином, заздалегідь визначити кількість кредитів, що призначаються кожному компоненту. У цьому випадку, компоненти (одиниці) курсу часто називають «модулями».

В межах цієї стандартної (визначеної) структури (схеми), викладацький склад визначає відповідні та здійснимі (досяжні) результати навчання та описує навчальну діяльність на основі стандартного розміру компонентів. Передбачене навантаження має бути співвідносним з кількістю кредитів, призначених цьому компоненту.

Стандартизуючи величину компонентів, навчальні заклади сприяють встановленню більш гнучких, мультидисциплінарних та міждисциплінарних траєкторій між програмами. З іншого боку, визначення результатів навчання в межах компоненту стримується заздалегідь визначеною кількістю кредитів, що апріорі визначає також навантаження для кожного компонента.

В будь-якому з варіантів рекомендується, щоб компоненти не були занадто малими з метою запобігання фрагментації програми. Також бажано не робити компоненти занадто великими, адже це може ускладнити міждисциплінарні студії та обмежити можливість вибору в межах навчальних програм. Дуже великі компоненти є проблематичними для мобільних студентів на всіх рівнях – інституційному, національному чи міжнародному.

Яким би не був метод призначення кредитів, основним елементом визначення кількості кредитів є оцінка навантаження, необхідного для досягнення очікуваних результатів навчання. Одна тільки кількість контактних годин не може бути використана як основа для призначення кредитів, оскільки контактні години є лише одним з елементів визначення навантаження студентів. Належне призначення кредитів має бути частиною внутрішнього й зовнішнього забезпечення якості вищих навчальних закладів.

4.1.2. Визначення навантаження в ЄКТС

При визначенні навчального навантаження навчальні заклади мають враховувати загальний час, необхідний студенту для досягнення бажаних результатів навчання. Навчальна діяльність може варіюватися у різних країнах, закладах та предметних галузях, але зазвичай передбачене навантаження складається із:

• кількості контактних годин на освітній компонент (кількість навчальних годин на тиждень помножена на кількість тижнів);

• часу, витраченого на самостійну чи групову роботу, необхідного для успішного завершення освітнього компонента (наприклад, підготовка заздалегідь та остаточне опрацювання матеріалів після відвідання лекції, семінару чи лабораторної роботи; збір та відбір відповідних матеріалів; вивчення цих матеріалів; написання доповідей/проектів/дисертацій; практична робота, наприклад, в лабораторії);

• часу, необхідного для підготовки до та проходження процедури оцінювання (наприклад, екзаменів);

• часу, необхідного для проходження обов’язкових(ої) виробничих(ої) практик(и) (див. розділ 4.1.3.).

Іншими чинниками, що мають бути врахованими при визначенні навантаження студентів у різних видах діяльності є, наприклад: рівень вступу студентів , для яких розроблена програма (або її компоненти); підхід до викладання і навчання та навчальне середовище (наприклад, семінари у малих групах студентів або лекції з великою кількістю студентів); тип доступного оснащення (наприклад, лінгафонні класи або мультимедійні центри).

Оскільки навантаження є визначенням середнього часу, необхідного студентам для досягнення очікуваних результатів навчання, справжній час, витрачений окремим студентом, може варіюватися та бути відмінним від визначеного. Окремі студенти розрізняються: деякі прогресують швидше, в той час як інші – більш повільно. Така різниця є повністю сумісною з підходом ЄКТС до розподілу кредитів.

4.1.3. Кредити ЄКТС та виробнича практика

Якщо для завершення програми (або компоненту) необхідна виробнича практика або стажування, вони виступають частиною навантаження студентів та вимагають призначення кредитів. У цьому випадку кількість кредитів, виділених на виробничу практику, має бути включена до загальної кількості кредитів на окремий навчальний рік.

Так само, як і у випадку будь-якого іншого освітнього компоненту, викладацький склад, розробляючи навчальний план, має визначити результати навчання, яких необхідно досягти під час виробничої практики. Ці результати навчання супроводжуються відповідними методами і критеріями оцінювання. Важливо, аби ці методи оцінювання були сумісними з природою виробничої практики (напр., спостереження та оцінювання з боку викладача або підготовка звіту студентом).

Так само, як і у випадку будь-якого іншого освітнього компоненту, кредити за виробничу практику присвоюються тільки тоді, коли результатів навчання було досягнуто та оцінено.

Якщо виробнича практика є частиною організованої мобільності (напр., практика Erasmus), в угоді про навчання щодо практики (див. ключові документи у розділі 6) має бути вказана кількість кредитів, які присвоюються студенту за умови досягнення очікуваних результатів навчання.

У випадку проходження виробничої практики під час формального навчального процесу, але яка не вимагається програмою, все одно бажано визначити результати навчання та навантаження в угоді про навчання. Результати навчання, досягнуті під час необов’язкової виробничої практики, мають також бути задокументовані в академічній виписці, додатку до диплома (див. ключові документи у розділі 6) або документі Europass Mobility. Вони також мають визнаватися шляхом присвоєння відповідних кредитів ЄКТС, які в цьому випадку є додатковими до стандартної кількості в 60 кредитів на навчальний рік.

Схема 3 – Приклад призначення кредитів за виробничу практику

Insert example

4.1.4. Моніторинг призначення кредитів

Призначення кредитів новій програмі або компоненту має бути затвердженим відповідно до національних та/або інституційних правил. Під час виконання програми необхідно здійснювати регулярний моніторинг призначення кредитів для визначення, наскільки реалістичним є підраховане навантаження. Як затвердження, так і моніторинг призначення кредитів, як і інші аспекти кредитної системи, є частиною процедури внутрішнього інституційного забезпечення якості.

Моніторинг може здійснюватись різними способами. Яким би не був використаний метод, зворотній зв'язок зі студентами та викладацьким складом має становити суттєву складову перевірки та перегляду призначення кредитів. Інформація щодо часу завершення та результати оцінювання програм та їхніх компонентів також є частиною моніторингу призначення кредитів.

Важливо інформувати студентів та викладачів про цілі моніторингу та спосіб його виконання, забезпечуючи при цьому точні відповіді та високий рівень відгуку.

Якщо оцінювання виявить розходження між передбаченим навантаженням та часом, фактично витраченим більшістю студентів для досягнення очікуваних результатів навчання, перегляд навантаження, результатів та методів навчання стає необхідним. Цей перегляд має здійснюватися не під час поточного навчального року, а має стосуватися наступних навчальних років.

4.2. Присвоєння кредитів ЄКТС

Кредити ЄКТС присвоюються студентам лише після того, як відповідне оцінювання покаже, що вони досягли необхідних результатів навчання у компоненті програми або кваліфікації, незалежно від методу або контексту навчання. Кредити присвоюються закладом, що видає диплом (присвоює ступінь). Якщо необхідні результати навчання досягнуті у неофіційному або неформальному контексті, присвоюється така ж кількість кредитів, яка передбачена формальною програмою навчання, але після відповідного оцінювання. Для підтвердження неофіційного чи неформального навчання вищі навчальні заклади можуть запроваджувати форми оцінювання, що відрізняються від передбачених для тих, хто навчається за формальною програмою навчання (див. розділ 4.5.). У будь-якому випадку, методи оцінювання мають бути публічно доступними.

Присвоєння кредитів засвідчує, що той, хто навчається, відповідає вимогам компонента. Кількість присвоєних студенту кредитів є такою ж, як і кількість кредитів, призначених компоненту. Повна кількість кредитів завжди присвоюється, якщо студент отримав прохідну оцінку; вона ніколи не коригується відповідно до рівня успішності окремого студента. Кредити ЄКТС не показують, наскільки успішно студент задовольняє вимоги щодо їх присвоєння. Рівень успішності студента виражається за допомогою інституційної або національної системи оцінок.

Деякими національними або інституційними положеннями передбачаються процедури «пробачення». У таких випадках, деталі цього процесу мають бути прозорими.

Окремим студентам може бути присвоєно більше або менше ніж 60 кредитів за навчальний рік, якщо вони успішно виконують більше або менше освітніх компонентів, ніж це заплановано у навчальній програмі.

4.3. Накопичення кредитів ЄКТС і прогресія

[З ключових особливостей:]

“Кредити можуть накопичуватися з метою отримання кваліфікацій за рішенням закладу, який присвоює ступені.”

На європейському рівні Болонська рамка кваліфікацій визначає діапазони кредитів, що мають бути накопичені тим, хто навчається, для отримання кваліфікації, що відповідає одному з трьох Болонських циклів (див. розділ 3.3.). Діапазони кредитів для кваліфікацій в межах Національних рамок кваліфікацій є сумісними з діапазонами кредитів Болонської рамки, навіть якщо останні можуть бути більш прескриптивними та детальними.

На національному та інституційному рівнях правила прогресії надають тим, хто навчається, можливість просуватися в межах окремого циклу для отримання певної кваліфікації. Правила прогресії можуть виражатися в термінах кількості кредитів або діапазону кредитів, що вимагається на різних етапах в межах програми навчання (напр., мінімальна кількість кредитів, що вимагається для переходу з одного навчального року/семестру на інший). Вони також можуть бути сформульовані у термінах детальних правил щодо того, які компоненти мають та /або можуть бути виконані на якому етапі та рівні (напр., обов’язкові курси, курси за вибором та необхідні попередні курси). Правила можуть бути сформульовані з урахуванням усіх зазначених вище моментів.

Правила прогресії також стосуються кількості кредитів, що мають бути отримані на різних рівнях за національною рамкою кваліфікацій. Деякі рамки кваліфікацій є також кредитними рамками, тобто в них визначається кількість кредитів на кожний тип кваліфікації (напр., магістра). Такі кредитні рамки визначають кількість кредитів, що має бути присвоєна після досягнення необхідних результатів навчання. Правила прогресії описують, як ті, хто навчаються, просуваються траєкторією навчання з метою послідовного отримання необхідної кількості кредитів.

Накопичення кредитів документально фіксується в офіційній академічній довідці, таким чином, ті, хто навчаються, матимуть запис/ зафіксоване підтвердження результатів, яких вони досягли на кожному етапі своєї освітньої траєкторії.

4.4. Трансфер кредитів ЄКТС

[З ключових особливостей:]

«Кредити, присвоєні з однієї програми, можуть бути перенесені на іншу програму, запропоновану тим самим або іншим закладом. Цей трансфер (перенесення) може мати місце лише тоді, якщо заклад, що присвоює ступінь (кваліфікацію), визнає кредити і відповідні (асоційовані) результати навчання. Заклади-партнери мають заздалегідь погодити визнання періодів навчання за кордоном.»

Успішний трансфер кредитів вимагає академічного визнання кредитів. Визнання кредитів є процесом, через який заклад визнає, що певні результати навчання, отримані та оцінені в іншому навчальному закладі, задовольняють певні вимоги його окремих(ої) програм(и). Враховуючи розмаїття програм та вищих навчальних закладів, маловірогідно, що кредити і результати навчання окремого освітнього компонента в різних програмах збігатимуться. Таким чином, рекомендується гнучкий підхід до визнання кредитів, отриманих в інших контекстах. Треба домагатися «справедливого визнання», а не ідеального еквівалента. Таке «справедливе визнання» має ґрунтуватися на тому, що особа знає та здатна виконувати, а не тому, які формальні процедури призвели до завершення кваліфікації або її компонента. Процес визнання має бути прозорим.

Відповідно до Лісабонської конвенції з визнання, заклади мають визнавати кредити, присвоєні іншими закладами, якщо не можна продемонструвати суттєву різницю між періодами навчання, завершеними в іншому закладі, та частиною програми вищої освіти, яку вони мають замінити в закладі, що надає кваліфікацію, в якому запитується визнання.

Визнання означає, що кількість кредитів, отриманих за відповідні результати навчання, досягнуті на відповідному рівні, в іншому контексті, замінить еквівалентну кількість кредитів в закладі, що надає кваліфікацію.

Рішення про визнання кредитів та їхній трансфер (перенесення) приймається закладом, що надає кваліфікацію, на основі достовірної інформації про досягнуті результати навчання, а також про засоби оцінювання та їх валідацію (підтвердження).

В ЄКТС визнання кредитів з метою їх накопичення та трансферу полегшується ключовими документами ЄКТС, такими, як каталог курсу, угода про навчання та академічна довідка (див. розділ 6).

4.4.1. ЄКТС і періоди навчання за кордоном

У випадку узгодженої мобільності студентів, три залучені сторони – домашній навчальний заклад, приймаючий навчальний заклад та студент – мають підписати Угоду про навчання з мобільності (див. розділ 6) до початку періоду мобільності. У таких випадках, повне академічне визнання кредитів домашнім закладом відбувається автоматично, якщо виконані всі умови, передбачені Угодою про навчання.

Усі навчальні компоненти, що будуть виконуватися за кордоном, мають бути перераховані в Угоді про навчання. Якщо студент отримає кредити за начальні компоненти, не вказані в угоді, домашній заклад сам вирішує, зараховувати їх чи ні. У випадку змін у програмі, яку виконує той, хто навчається, до Угоди про навчання можуть бути внесені зміни, але такий варіант зі змінами має бути ще раз підписаний тими ж самими трьома залученими сторонами в межах узгодженого періоду часу.

Визнання кредитів в межах спільних програм передбачається положенням про запровадження такої програми. У випадку спільних програм, немає необхідності в Угоді про навчання з мобільності, оскільки кредити, отримані в закладі-партнері, автоматично визнаються у випадку виконання усіх правил та умов спільної програми.

Подальші вказівки щодо організації періодів навчання за кордоном в межах двосторонніх угод можна знайти у Додатку 2 до цього Довідника.

4.5. ЄКТС і навчання впродовж життя

[З ключових особливостей:]

“ЄКТС широко використовується у формальній вищій освіті та може застосовуватися для інших видів діяльності при навчанні впродовж життя. Якщо студент досягнув результатів навчання в інших навчальних контекстах або часових рамках (формальному, неформальному або неофіційному), відповідні (асоційовані) кредити можуть бути присвоєні після успішного оцінювання, підтвердження або визнання цих результатів навчання.”

Використання ЄКТС для навчання впродовж життя посилює прозорість навчальних досягнень не лише тоді, коли йдеться про основні ступені вищої освіти (бакалавр, магістр або доктор), але й в усіх інших типах навчання, які пропонують або визнають вищі навчальні заклади. Той факт, що всі навчальні досягення є задукоментованими та отримали відповідні кредити ЄКТС, надає можливість тим, хто навчаються, отримати визнання такого навчання з метою отримання кваліфікації, якщо ці результати начання відповідають вимогам кваліфікації.

4.5.1. ЄКТС і неперервна освіта

Не всі з тих, хто навчаються, є студентами денної (повної) форми навчання, які зараховані на регулярні програми навчання. Все більше дорослих осіб займаються автономною підготовкою, не ставлячи за обов’язкову мету підготовку повної кваліфікації. Перед вищими навчальними закладами все частіше постає вимога задоволення потреб дорослих осіб та/або роботодавців та забезпечення індивідуальними траєкторіями навчання.

При використанні ЄКТС для потреб неперервної освіти, застосовуються ті ж самі принципи призначення, присвоєння, трансферу (перенесення) і накопичення кредитів. Як і у випадку з кредитами, призначеними компонентам, що є частиною навчальних програм, кредити, що призначаються в неперервній освіті, ґрунтуються на навантаженні, що зазвичай потрібно для досягнення очікуваних результатів навчання.

Кредити, присвоєні в неперервній освіті, можуть бути визнані та накопичені з метою отримання кваліфікації або ні, залежно від бажання того, хто навчається, та/або вимог для присвоєння кваліфікації. Деякі з тих, хто навчаються, можуть бути зацікавлені тільки у проходженні певного освітнього компонента, не маючи бажання отримати повну кваліфікацію.

4.5.2. ЄКТС та визнання неформального і неофіційного навчання

Люди часто мають цінні компетенції, яких вони набули поза межами вищих навчальних закладів через інші види навчальної діяльності, роботи або життєвий досвід. Немає причини, чому нетрадиційні «студенти» не можуть отримати користь від прозорості та визнання, що можуть надати заклади, використовуючи ЄКТС.

Визнання неформального та неофіційного навчання відкриває можливості для досягнення кваліфікації вищої освіти для тих, хто не мав змоги або не бажав отримати її у традиційний спосіб.

Вищі навчальні заклади можуть мати право присвоювати кредити за результати навчання, отримані поза межами формального навчального контексту завдяки досвіду роботи, хобі або самоосвіті, за умови, що ці результати навчання відповідають вимогам їхніх кваліфікацій або компонентів. Визнання неформального або неофіційного навчання має мати наслідком присвоєння кредитів ЄКТС у кількості, що призначається відповідній частині формальної програми. Кількість присвоєних кредитів має бути такою ж самою, як і кількість кредитів, призначених формальним освітнім компонентам із схожими результатами навчання.

Як і у випадку формальної освіти, присвоєнню кредитів передує оцінювання досягнення результатів навчання. Критерії оцінювання та пов’язані з ними методи мають бути розроблені таким чином, аби виміряти досягнення очікуваних результатів навчання на відповідному рівні, без урахування специфіки навчальної діяльності. Наприклад, обговорення предмета дослідження в аудиторії більше не враховиватиметься при оцінюванні, в той же час відповідний результат навчання, що полягає у наданні аргументів під час взаємодії з групою, вважатиметься релевантним.

Навчальні заклади заохочуються до опублікування для загального доступу на своїх веб-сайтах інформаціЇ щодо своєї політики визнання та практик неформального чи неофіційного навчання. До цієї політики мають бути включені такі елементи, як зворотній зв'язок з тими, хто навчається, або можливість звернення (оскарження). Навчальні заклади також заохочуються до створення «структур з оцінювання» для надання порад, консультацій, та визнання неформального чи неофіційного навчання. Ці структури можуть бути різної форми, залежно від національних чи інституційних практик (напр., вони можуть існувати в межах одного вищого навчального закладу або як спільні центри для декількох закладів).

Через запровадження процедур визнання неформального та неофіційного навчання посилюється соціальний вимір вищих навчальних закладів. Навчальні заклади виконують мету сприяння доступу на навчання осіб з професійного середовища та низки нетрадиційних навчальних середовищ, таким чином, роблячи свій внесок у втілення ідеї навчання впродовж життя.

Схема 1 – Приклад використання ЄКТС для навчання впродовж життя

Insert example

5. Забезпечення якості і ЄКТС

Основна відповідальність за забезпечення якості лежить на кожному з вищих навчальних закладів. Внутрішнє забезпечення якості передбачає усі процедури, що виконуються вищими навчальними закладами аби забезпечити відповідність якості їхніх програм та кваліфікацій своїм власним специфікаціям (стандартам) та вимогам інших органів, що законодавчо уповноважені робити специфікації (стандарти). Зовнішні перегляди (огляди) якості, що виконуються агенціями із забезпечення якості, забезпечють зворотний зв'язок із закладами та надають інформацію зацікавленим сторонам. Взяті разом внутрішнє забезпечення якості та зовнішні перегляди (огляди) якості мають на меті запровадження Стандартів та рекомендацій щодо забезпечення якості в Європейському просторі вищої освіти.

ЄКТС може допомогти закладам запровадити свою частину Стандартів та рекомендацій щодо забезпечення якості, особливо стандарти 1.2. та 1.7., в яких зазначається, що:

• Навчальні заклади повинні мати офіційний механізм затвердження, періодичного перегляду та моніторингу своїх навчальних програм і кваліфікацій (дипломів, ступенів). Передбачається, що забезпечення якості програм і кваліфікацій (дипломів, ступенів) включатиме:

• розробку й публікацію чітко сформульованих очікуваних результатів навчання ;

• уважне ставлення до розробки навчальних планів, програм та їхнього змісту ;

• Навчальні заклади повинні регулярно публікувати найсвіжішу, неупереджену й об'єктивну інформацію - як кількісну, так і якісну - про навчальні програми і кваліфікації, які вони пропонують.

На практиці це означає, що вищі навчальні заклади можуть використовувати ЄКТС для допомоги в забезпеченні того, щоб за усіма програмами вищої освіти:

• освітні компоненти виражалися в термінах відповідних результатів навчання; була доступна чітка інформація щодо їх рівня, кількості кредитів, організації навчання і оцінювання;

• затверджені Угоди про навчання були здійснимими за час, призначений на навчання (навантаження пов’язане із семестром, триместром чи навчальним роком);

• щорічний моніторинг вивчав усі зміни у способах виконання та отриманих результатах;

• студенти забезпечувалися детальною інформацією та вказівками задля того, щоб вони мали необхідні відповідні передумови (пререквізити, попередні навчальні дисципліни) та супутні умови (кореквізити, супутні навчальні дисципліни) для вивчення будь-яких навчальних дисциплін, та не дозволялося обирати освітні компоненти, які є невідповідного рівня, або які вони попередньо вивчили на тому ж рівні.

По відношенню до мобільних студентів та визнання це означає, що:

• процеси трансферу (перенесення) кредитів включені до регулярного моніторингу, процедур перегляду та валідації;

• призначений відповідний штат, відповідальний за питання трансферу кредитів та визнання;

• Угоди про навчання є завершеними в усіх випадках; їхня розробка та будь-які подальші зміни до них мають підпадати під процеси чутливого, проте надійного затвердження ;

• мобільні студенти вивчають звичайні освітні компоненти з існуючого Каталогу курсу; вони працюють в затвердженому режимі повного оцінювання для цих компонентів та отримують оцінки в такий самий спосіб, як і домашні студенти;

• надаються детальні виписки, в яких зазначаються присвоєні кредити та отримані оцінки;

• визнання надається для усіх успішно завершених освітніх компонентів – та їхніх відповідних (асоційованих) кредитів, – виконаних як частина затвердженої угоди про навчання; результати оголошуються та надаються без зволікань;

• існують об’єктивні процедури оціночної інтерпретації успішно завершених кредитів, таким чином не лише кредити, а й оцінки відображаються відповідним чином у отриманих кінцевих кваліфікаціях.

Якість запровадження та використання ЄКТС вищими навчальними закладами має забезпечуватися через відповідні процедури (напр., внутрішній та зовнішній перегляд якості та зворотний зв'язок зі студентами).

6. Ключові документи ЄКТС

[З ключових особливостей:]

“Перенесеннню (трансферу) та накопиченню кредитів сприяє використання ключових документів ЄКТС (каталог курсу, аплікаційна форма студента, угода про навчання та академічна довідка) та Додаток до диплома.”

Ключові документи ЄКТС, описані в цьому розділі, утворюють широко застосовуваний та прийнятний спосіб представлення тих елементів інформації, що є корисними для тих, хто навчається (включаючи мобільних та немобільних студентів), викладацького та адміністративного складу, роботодавців та інших зацікавлених сторін. Коректне використання ключових документів ЄКТС забезпечує прозорість та покращує якість вищої освіти.

Навчальні заклади все частіше ведуть облік досягнень тих, хто навчається, у систематичний спосіб за допомогою комп’ютеризованої системи запису досягнень студентів, яка поєднує інформацію, що міститься у ключових документах ЄКТС та інших документах, таких, як, наприклад, Додаток до диплома .

6.1. Каталог курсу

Першим ключовим документом є Каталог Курсів. Він є основним довідником для всіх студентів, що навчаються у закладі.

Точний формат Каталогу встановлюється самим навчальним закладом. Може бути більш доречним відокремити загальну інформацію для студентів від академічної інформації. У будь-якому випадку, вся інформація має бути детальною, доступною для користувача та найновішою. Каталог має бути опублікованим на веб-сайті навчального закладу, аби усі зацікавлені сторони мали зручний доступ до нього. Він має бути оприлюднений завчасно, аби дати змогу студентам зробити свій вибір.

Перелік питань рекомендованого змісту Каталогу Курсів подається нижче (розділ 6.1.1.). Перелік питань демонструє весь спектр інформації, що має бути представлена. Важливо, аби інформація про запропоновані кваліфікації, навчання (викладання), процедури навчання і оцінювання, рівень програм, окремі освітні компоненти та навчальну літературу, доступні для студентів, була добре задокументованою та легко зрозумілою.

Усі студенти повинні мати можливість визначити особу, яка може надати їм необхідні поради на інституційному рівні або на рівні окремого відділення/спеціальності (предмету). Отже важливо, аби каталог включав імена контактних осіб з інформацією про те, як, де і коли можна зв’язатися з ними.

Прозорість та доступність стосуються також і мови. Оприлюднена інформація має бути доступною на веб-сайті не лише місцевою мовою, але, бажано, й іншою широко вживаною мовою для посилення прозорості також і на міжнародному рівні . Посилання на приклади Каталогів курсу можна знайти на таких веб-сторінках […].

6.1.1. Перелік питань для Каталогу курсу/ Перелік для інформаційного пакету

Частина 1 - Інформація про заклад:

• Назва і адреса

• Академічний календар

• Адміністрація закладу

• Загальний опис закладу (включаючи тип і статус)

• Перелік програм, які пропонує заклад

• Загальні вимоги до зарахування

• Загальні положення (умови) про визнання попереднього навчання (формального, неформального, неофіційного)

• Загальні процедури реєстрації

• Присвоєння кредитів ЄКТС на основі навчального навантаження, необхідного для досягнення очікуваних результатів навчання

• Інформація (положення) про консультативну допомогу студентам

Частина 2 - Інформація про програми:

Загальний опис:

• Кваліфікація, що присвоюється

• Рівень кваліфікації

• Спеціальні вимоги до зарахування

• Спеціальні положення (умови) про визнання попереднього навчання (формального, неформального, неофіційного)

• Вимоги і положення до кваліфікації

• Профіль програми

• Ключові результати навчання

• Професійні профілі випускників з прикладами

• Доступ до подальшого навчання

• Діаграма структури курсу в кредитах ЄКТС (60 на навчальний рік)

• Положення про екзамени, оцінювання і оцінки

• Вимоги до випуску (закінчення навчання) (навчального закладу)

• Форма навчання (денна (повна), заочна, вечірня (часткова))

• Директор програми або відповідна посадова особа

Опис окремих одиниць (складових) курсу:

• Назва (модуля, навчальної дисципліни)

• Код (модуля, навчальної дисципліни)

• Тип (модуля, навчальної дисципліни) (обов’язковий, факультативний)

• Рівень (модуля, навчальної дисципліни) (напр. першого, другого, третього циклу; підрівень, якщо необхідно)

• Рік навчання (якщо необхідно)

• Семестр/триместр, в яких викладається модуль (навчальна дисципліна)

• Кількість кредитів ЄКТС, що присвоюються

• Ім’я лектора (викладача)

• Результати навчання (модуля, навчальної дисципліни)

• Спосіб навчання (аудиторне, дистанційне навчання)

• Необхідні обов’язкові попередні та супутні модулі (навчальні дисципліни, курси) (пререквізити і кореквізити)

• Рекомендовані опції (модулі, навчальні дисципліни)

• Зміст навчальної дисципліни (курсу)

• Рекомендована література

• Запланована навчальна діяльність та методи навчання

• Методи і критерії оцінювання

• Мова навчання

Частина 3 - Загальна інформація для студентів:

• Вартість проживання

• Житло

• Харчування

• Медичне забезпечення (послуги)

• Можливості для студентів з особливими потребами

• Страхування

• Фінансове забезпечення (підтримка) студентів

• Відділ студентських справ

• Умови для навчання

• Міжнародні програми

• Практична інформація для мобільних студентів

• Мовні курси

• Практика (стажування), інтернатура

• Умови для занять спортом та дозвілля

• Студентські організації

6.2. Аплікаційна форма студента

Аплікаційна форма (форма-заява) студента розроблена для мобільних студентів, які проведуть обмежений період навчання навчального закладу в іншому навчальному закладі. Студенти, які мають намір отримати кваліфікацію в іншому навчальному закладі, зараховуватимуться за стандартною процедурою, що існує в даному навчальному закладі, і, відповідно, мають заповнити інші типи форм-заяв.

Аплікаційна форма студента містить усю необхідну інформацію про мобільного студента, яку потребує потенційний приймаючий заклад. Якщо навчальний заклад потребуватиме додаткову інформацію (наприклад, стосовно проживання, особливих вимог, пов’язаних зі станом здоров’я) від вступаючого студента, він може вимагати її окремо.

У цьому Довіднику запропоновані стандартна форма та заповнений зразок Аплікаційної форми студента, аби допомогти забезпечити надання усієї релевантної інформації (див. Додаток 4). Заклади можуть за бажанням адаптувати стандартну форму (додаючи свій логотип або інші дані, пов’язані із специфікою закладу), але вони мають забезпечити, щоб вона містила усі компоненти і щоб, наскільки можливо, дотримувалась послідовність.

6.3. Угода про навчання

У вищих навчальних закладах студенти зазвичай реєструються на програму навчання та на певну кількість окремих складових курсу/навчальних дисциплін, модулів або на рік, або на термін в один семестр. На практиці ця інформація представляється в Угоді про навчання для домашніх студентів. Реєструючи студента, вищий навчальний заклад укладає угоду про надання курсів та присвоєння кредитів за досягнення очікуваних результатів навчання.

6.3.1. Угода про навчання для мобільних студентів

Угода про навчання ЄКТС була розроблена передусім для мобільних студентів, аби забезпечити для них надійну угоду до початку мобільного етапу навчання. Коли ця угода використовується для мобільних студентів, вона містить перелік компонентів курсу (навчальних дисциплін) або модулів чи інших освітніх компонентів, які студент планує отримати за кордоном, а також кодовий номер курсу та кількість кредитів ЄКТС, призначених курсу.

Угода про навчання ЄКТС укладається на семестр або навчальний рік та має бути підписана домашнім закладом, приймаючим закладом та студентом. Особи, що підписують угоду від імені цих двох навчальних закладів, повинні мати на це формальні повноваження, що дозволяють їм брати зобов’язання із сторони установи. Зобов’язанням із сторони приймаючої установи є реєстрація вступаючого студента на заплановані одиниці курсу (навчальні дисципліни)/ модулі та забезпечення необхідної навчальної діяльності; для домашнього закладу – це гарантування визнання кредитів, отриманих за кордоном. Студент не має вести переговори щодо академічного визнання з окремими представниками викладацького складу. Угода про навчання разом Академічною довідкою (випискою), має на меті гарантувати повне визнання програми навчання, виконаної студентом у приймаючому закладі.

Програма навчання може потребувати змін після прибуття мобільного студента. У таких випадках до Угоди про навчання якомога скоріше вносяться зміни, що затверджувються трьома сторонами: домашнім закладом, приймаючим закладом та студентом. Тільки таким чином можна повністю гарантувати збереження визнання мобільного періоду навчання.

У цьому Довіднику запропоновані стандартна форма та заповнений зразок Угоди про навчання, аби допомогти забезпечити надання усієї релевантної інформації (див. Додаток 4). Заклади можуть за бажанням адаптувати стандартну форму (додаючи свій логотип або інші дані, пов’язані із специфікою закладу), але вони мають забезпечити, щоб вона містила усі компоненти і щоб, наскільки можливо, дотримувалась послідовність.

6.3.2. Угода про навчання з виробничої практики

Угоди про навчання є також важливими для виробничих практик, які вимагаються як частина програми. Вони мають містити ті ж самі основні елементи, що й стандартна Угода про навчання, хоча, безумовно, між ними існує різниця.

Угода про навчання у цьому випадку має назву «Угода про виробничу практику». В ній мають бути чітко зазначені місце проходження практики, її тривалість, робота, що має бути виконана (опис робочого завдання), права та обов’язки того, хто навчається, та очікувані результати навчання. Також в ній мають зазначатися, яке оцінювання та критерії оцінювання будуть використані при оцінюванні очікуваних результатів навчання, та хто буде відповідальним за практику, тобто роль роботодавця (того, хто надає базу практики) та роль, там, де можливо, приймаючої установи.

Угода про виробничу практику має бути підписана трьома сторонами – тим, хто навчається, домашнім навчальним закладом та роботодавцем (тим, хто надає базу практики). Там, де передбачається участь приймаючого закладу, він також має підписати угоду. Основна відповідальність лежить на закладі, що надає кваліфікацію. В угоді має бути визначена кількість кредитів, що будуть присвоєні після досягнення очікуваних результатів навчання.

У цьому Довіднику запропоновані стандартна форма та заповнений зразок Угоди про навчання з виробничої практики, аби допомогти забезпечити надання усієї релевантної інформації (див. Додаток 4). Заклади можуть за бажанням адаптувати стандартну форму (додаючи свій логотип або інші дані, пов’язані із специфікою закладу), але вони мають забезпечити, щоб вона містила усі компоненти і щоб, наскільки можливо, дотримувалась послідовність.

6.4. Академічна довідка (виписка)

Чимало закладів видають кожному студенту академічну довідку (виписку) наприкінці кожного семестру або року. Це – важливий документ і для студента, і для установи. Він забезпечує, щоб студент мав точну і оновлену реєстрацію його прогресу, виконаних освітніх компонентів, кількості присвоєних кредитів та отриманих оцінок. Академічна довідка ЄКТС є таким підтвердженням в узгодженій формі. Вона є важливим формальним документом, що свідчить про прогрес студента та визнання.

Для мобільних студентів, домашній заклад спочатку видає академічну довідку на кожного окремого мобільного студента та надсилає її до приймаючої установи до його від’їзду з метою надання інформації про вже завершені студентом освітні компоненти, їхній рівень та отримані результати. Відповідно, приймаюча установа видає свою академічну довідку на кожного поступаючого студента та надсилає її до домашньої установи наприкінці кожного періоду навчання. Таким чином вона формально підтверджує завершену студентом роботу, присвоєні кредити та отримані впродовж періоду мобільності оцінки за місцевою шкалою.

Оскільки Виписка є таким важливим елементом при реєстрації прогресу студента та для академічного визнання мобільних студентів, украй важливо визначити, хто є відповідальним за її видачу, як вона видається і як вона надається студенту.

У цьому Довіднику запропоновані стандартна форма та заповнений зразок Академічної довідки (виписки), аби допомогти забезпечити надання усієї релевантної інформації (див. Додаток 4). Заклади можуть за бажанням адаптувати стандартну форму (додаючи свій логотип або інші дані, пов’язані із специфікою закладу), але вони мають забезпечити, щоб вона містила усі компоненти і щоб, наскільки можливо, дотримувалась послідовність.

7. Додаткові джерела

7.1. Кредитні системи і системи кваліфікацій

Європейські інструменти:

• The framework of qualifications for the European Higher Education Area

http://www.ond.vlaanderen.be/hogeronderwijs/bologna/documents/QF-EHEA-May2005.pdf

Background report: A Framework for Qualifications of the European Higher Education Area, Ministry of Science, Technology and Innovation, 2005

http://www.ond.vlaanderen.be/hogeronderwijs/bologna/documents/050218_QF_EHEA.pdf

• Recommendation of the European Parliament and of the Council of 23 April 2008 on the establishment of the European Qualifications Framework for lifelong learning

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2008:111:0001:0007:EN:PDF

Other information on the EQF:

http://ec.europa.eu/education/lifelong-learning-policy/doc44_en.htm#doc

• Convention on the recognition of qualifications concerning higher education in the European region (CETS 165, 1997)

http://conventions.coe.int/Treaty/Commun/QueVoulezVous.asp?NT=165&CL=ENG

Explanatory report on the Convention:

http://conventions.coe.int/Treaty/en/Treaties/Html/165.htm

Публікації на європейському рівні:

• Tuning Educational Structures in Europe (2007)

http://tuning.unideusto.org/tuningeu/images/stories/template/General_Brochure_final_version.pdf

Further information and outcomes of the Tuning project:

http://unideusto.org/tuning

• Wagenaar, Robert (2006) ‘An Introduction to the European Credit Transfer and Accumulation System (ECTS)’, in: EUA, Bologna Handbook. Making Bologna Work. Berlin: European University Association

http://www.eua.be/publications/bologna-handbook/

• Le Mouillour, Isabelle, commissioned by Cedefop (2005) European approaches to credit (transfer) systems in VET. Cedefop Dossier 12. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities

http://www.trainingvillage.gr/etv/Upload/Information_resources/Bookshop/424/6014_en.pdf

• Adam, Stephen (2004) Improving the recognition system of degrees and study credit points in the European Higher Education Area.

Bologna Seminar on Recognition, University of Latvia, Riga, 3-4 December 2004, organised by Latvian authorities and the Council of Europe, supported by the EU Socrates programme. Final report and recommendations of the conference.

http://www.aic.lv/rigaseminar/documents/Riga_Final_ReportP_S_Adam.pdf

• European Association for Quality Assurance in Higher Education (2005) Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area. Helsinki: European Association for Quality Assurance in Higher Education

http://www.ond.vlaanderen.be/hogeronderwijs/bologna/documents/Standards-and-Guidelines-for-QA.pdf

• Gehmlich, Volker (2006) ‘The Added Value of Using ECTS’ in: EUA, Bologna Handbook. Making Bologna Work. Berlin: European University Association

http://www.eua.be/publications/bologna-handbook/

7.2. Розробка навчального плану

• Volker Gehmlich, Andy Gibbs, Raimonda Markeviciene, Terence Mitcell, Graeme Roberts, Anne Siltala, Marina Steinmann (2008) Yes! Go! A Practical Guide to Designing Degree Programmes with Integrated Transnational Mobility, DAAD

7.3. Результати навчання

• Adam, Stephen (2008) Learning Outcomes Current Developments in Europe: Update on the Issues and Applications of Learning Outcomes Associated with the Bologna Process. Edinburgh: Scottish Government

Presented to the Bologna Seminar: Learning outcomes based higher education: the Scottish Experience (February 2008, Edinburgh).

http://www.ond.vlaanderen.be/hogeronderwijs/bologna/BolognaSeminars/documents/Edinburgh/Edinburgh_Feb08_Adams.pdf

• Kennedy, Declan, Hyland, Aine, and Ryan, Norma (2006) ‘Writing and Using Learning Outcomes: A Practical Guide’ in: EUA, Bologna Handbook. Making Bologna Work. Berlin: European University Association

http://www.eua.be/publications/bologna-handbook/

Adam, Stephen (2004) Using Learning Outcomes: A consideration of the nature, role, application and implications for European education of employing learning outcomes at the local, national and international levels

Presented to the Bologna Seminar: Using Learning Outcomes (July 2004, Edinburgh).

http://www.bologna-bergen2005.no/EN/Bol_sem/Seminars/040701-02Edinburgh/040620LEARNING_OUTCOMES-Adams.pdf

• Cedefop (2008) The Shift to Learning Outcomes: Conceptual, political and practical developments in Europe. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities

Synthesis:

http://www.trainingvillage.gr/etv/Upload/Information_resources/Bookshop/494/4079_en.pdf

The full report is to be published.

7.4. Національні

Кожна країна опублікувала, або в процесі опублікування інформації про свої національні кваліфікації і системи кредитів. Два приклади наступні:

• The Scottish Credit and Qualifications Framework

http://www.scqf.org.uk

• National Qualifications Authority of Ireland – National Framework of Qualifications

http://www.nfq.ie/nfq/en/index.html

• HRK (2007) Bologna Reader II, Neue Texte und Hilfestellungen zur Umsetzung der Ziele des Bologna-Prozesses an deutschen Hochschulen, Bonn

http://www.hrk.de/bologna/de/Bologna_Reader_gesamt.pdf

• Gehmlich, Volker (2008) Die Einführung eines Nationalen Qualifikationsrahmens in Deutschland – DQR – Untersuchung der Möglichkeiten für den Bereich des formalen Lernens, Osnabrück : Univ., Fak. für Wirtschafts- und Sozialwiss

• Meijers, van Overveld, Perrenet with the co-operation of Borghuis and Mutsaers (2005) Criteria for Academic Bachelor’s and Master’s Curricula

http://www.jointquality.nl/content/descriptors/AC_English_Gweb.pdf

• Hildbrand, Tremp, Jäger Tückmantel (2008) The Curricula Reform at Swiss Institutes of Higher Education: An Analysis of the Current State and Perspectives in the Bologna Reform

www.crus.ch/dms.php?id=5499

користайте на здоров'я