* * *
В Житомирській області новим брендом може стати ягідництво
* * *
Рамос тренеру Севильи: «Да здравствуют мужики с яйцами»
* * *
1917 року народився Ніколас Орешко —найстаріший живий кавалер Медалі Пошани(США) у 2011-2013 р, українець
* * *
Завод ім.Малишева спростував інформац.про розірвання контракту з Таїландом і готує передачу чергової партії«Оплотів»
* * *
знаєте тих дур, які ревнують хлопця до всього, шо рухається і нє? то я))))) якби могла, ревнувала б і до себе
* * *
Не бажаєш оглухнути - вдавай із себе глухого. © Кен Кізі. "Над зозулиним гніздів’ям"

ДЖАМАЛА ЙДЕ

13:20 12.04.2011

ДЖАМАЛА ЙДЕ

Сьогодні в Києві пройде перший сольний концерт української співачки Джамали, яка зовсім недавно просто ввірвалася на естраду. Творче становлення Сусани Джамаладінової (Джамала — це псевдонім) відбулося в Криму. Сусана сама зараз визнає, що її заповітна мрія — отримати премію Grammy і сказати всім знайомі слова: «Спасибі фанам, спасибі Богові й моїм батькам!»

У людях цінує щирість і доброту, в стилі одягу шукає «гармонію форми, кольору, які відповідають моєму настрою і світобаченню, моїй музиці... і на сцені люблю відчувати себе трішки «предметом видовища». А взагалі, Джамалі імпонує ідея великого Ів Сен-Лорана: «Найважливіше в жіночому одязі — жінка, яка його носить». У прикмети артистка не вірить. У Джамали багато ідей: «Наприклад, я мрію про те, щоб не було віз, і люди могли б без проблем подивитися твори Сальвадора Далі в оригіналі, в «Ла Скала» послухати оперу, підтримати конкурсантів у Юрмалі на «Новій Хвилі» — щоб все це відбувалося легко і без зайвих проблем». Хотіла б опинитися в одній епосі з Марією Каллас, аби побувати на її концерті. У дарунок на день народження була б рада отримати «запальні танці під час сієсти на Кубі, де у всіх горять очі — ось це дарунок!». Недавно вийшов її дебютний авторський альбом «For Every Heart», який вона виклала для безкоштовного скачування на своєму офіційному сайті. «Це стихійна, імпульсивна, щира та відверта музика!» — говорить співачка про цей альбом.

Напередодні кореспондент «Дня» зустрівся в Сімферополі з батьком Сусани Алімом Айяровичем Джамаладіновим і її мамою Галиною Михайлівною Тумасовою. Розмова відбулася перед їхнім від’їздом до Києва, на концерт дочки. Вони розповіли читачам нашої газети про дитинство Сусани, про те, як виховували її. Розмова почалася з розповіді батька, потім приєдналася і мама.

— Аліме-ага, відомо, що Сусана народилася, коли ваша сім’я жила в депортації в Оші, в Киргизії. Розкажіть, як відбулося ваше повернення на Батьківщину?

А. Д.: — Про наш переїзд можна книгу написати, таку важку дорогу ми пройшли. 1982 року переїхали до Мелітополя і до 1987-го прожили там без прописки, у той час кримських татар тут взагалі не прописували. Але очі наші і серця, і душі все одно дивилися на Крим, на те село, куди наш батько нас привіз і показав — ось ще стоїть наш колишній будинок. Він стояв до 1965 року, а тепер там сільську їдальню зробили. 1989 року ми переїхали на Батьківщину, в рідне село Малорєченське під Алуштою. У нас ще фотографія є, де Сусана на гарячому морському пісочку бігає, ніжки опікає...

— Розкажіть, якою Сусана була в дитинстві?

А. Д.:Вона була спокійним і веселим дитям. Весь час музику слухала, з плеєром на голові бігала. Тоді нам виживати треба було, я господарство тримав, це зараз у мене лише теплиця. Ми за бажанням Сусани лише квіти тепер вирощуємо. А дитиною Сусана на гірських схилах ще овець пасла, з дитинства допомагала нам. Піде в гори з отарою, а на голові плеєр, вона з ним і не розлучалася. Сусана в дитинстві без плеєра взагалі не ходила, вона виросла в постійній музиці. І зараз Сусана зізнається, що «60% своєї доби слухаю хорошу музику: люблю дуже різні жанри — починаючи з госпел, соул, джазу, і закінчуючи класикою».

— Коли Сусана почала співати?

А.Д.:Вона у три роки вже співала, і відчувалося, що у неї голос є. А коли дочка підросла, ми її до Алушти в музичну школу віддали, там Галина Михайлівна викладала. Але пішла Сусана на відділення фортепіано, відділення вокалу не було. Вийшло так, що фортепіано — це не її шлях, хоча вчилася вона успішно, але не охоче, не її це було захоплення, вона переважно співала.

— А коли ви зрозуміли, що у неї талант і її треба підтримувати?

А.Д.:Коли ми почули, що вона чисто співає, ми зрозуміли — це від Бога! У нас вся сім’я музична. І мама, і я закінчили музичне училище в Оші, і дещо в музиці розуміємо.

Г.Т.:Ой, дуже рано! Я зрозуміла це, знаєте з чого? З її плачу. Ось деякі діти, коли плачуть, так у них звук такий нетерплячий, тривожний, а у Сусани навіть плач був мелодійний, музичний. У нас навіть запис був на магнітофон, як вона плаче, ми говорили «перша пісня», але вже, на жаль, загубився десь.

— Тобто, жартома можна було сказати, що це був плач оперної співачки?

Г.Т.:Звичайно. Навіть моя покійна мама, коли до неї зверталася в колисці, вона так і говорила: «Співунко, ти моя маленька».

Ви знаєте, дітям не можна задавати питання на кшталт: а ким ти хочеш бути, що ти хочеш робити? Ми бачили, що у дочки велике музичне майбутнє, тому все в нашому житті було підпорядковане правилу: якщо щось треба робити, так це треба робити і без розмов! Так було в музичному училищі, так було в консерваторії, так і зараз. Все, що Сусана робить — це великий труд, і не всім дано бачити, скільки старань, скільки праці вкладає дочка в репетиції, в концерти, в постійне навчання, але реально це так.

Я пригадую, як вона з дитинства жила музикою. Якось у неї зуб заболів, флюс був такий сильний, щока розпухла, і ми прийшли до лікаря, а у неї на голові навушники, вона слухає музику і говорить стоматологові: «Я вам зараз таку прекрасну пісню заспіваю, лише зробіть, аби мені не було боляче!» Він і говорить: «Так, у мене в кріслі ще ніхто не співав».

— Як ви розвивали талант Сусани?

А. Д.:В Сімферополі в Палаці культури будівельників був дитячий музичний колектив, яким керував відомий кримськотатарський музикант Сервер Какура. Я її привозив на заняття двічі на тиждень, щоб вона слухала, як співають інші діти і вчила пісні Сервера. Пам’ятаю, коли вперше я привіз її на прослухування, всі музиканти були здивовані чистотою і звучанням її співу. Вже тоді фахівці сказали, що ця дівчинка здивує всіх своїм талантом.

— У дитинстві її теж називали Джамалою? Це від вашого прізвища? Адже діти люблять у школі прізвища скорочувати?

А. Д.:В дитинстві всі її називали просто Сусана. Так, це від нашого прізвища, але цей сценічний псевдонім з’явився набагато пізніше, вже перед «Новою хвилею», перед Юрмалою.

— Ви були впевнені в успіхові дочки?

А. Д.:Ми були впевнені в тому, що вона дуже талановита з дитинства. А переломним моментом в її творчості став виступ у Юрмалі, де вона отримала Гран-прі. Я послухав тоді всіх виконавців по телебаченню і сказав, що Сусана переможе, їй там не було рівних за голосом і за майстерністю виконання. Я тоді ще боявся, щоб не оцінювали виконавців за національним чинником, як це було в Радянському Союзі, а щоб справедливо підводили підсумки, щоб не зрізали її через те, що вона кримська татарка. Але Прибалтика — це не Радянський Союз, суддівство було чесним, тому ми вважаємо, що перемога Сусани в Юрмалі була закономірною.

— А яке відчуття у вас було після відбіркового концерту для «Євробачення»?

А. Д.:Я не хочу про це багато говорити. Але я прослухав і оцінив майже всіх виконавців і також був упевнений в доччиному успіхові. Вона там була найкращою. Вона заслуговувала на перемогу. І її пісня Smile заслуговувала на перше місце, в ній були поєднані фольклорні мотиви Сходу, України, Іспанії, Австрії. Але результатом ми не розчаровані, і не засмучені. Ми абсолютно не жалкуємо, що Сусана не стала переможницею, адже цілком очевидно, що вона за своїм рівнем майстерності та за змістом пісень вже переросла цей етап у розвитку й пішла далі. Розумієте, у неї — як би це сказати? — у неї творчий потенціал значно більший.

Г. Т.:Ви знаєте, я була впевнена в успіху Сусани в Юрмалі, я дивилася ці конкурси щороку і думала: моя дитина вже давно готова там бути! Тому успіх там був закономірним етапом. А перемоги на відбірковому конкурсі на «Євробаченні» нам не дуже й хотілося. Мабуть, тому, що ми розуміли: рівень Сусани вже вищий за рівень цього телевізійного конкурсу. Я в душі навіть радію, що Сусана не витрачатиме свій ресурс на конкурс напередодні виходу альбому і сольного концерту.

— Як вийшло, що Сусана захопилася йогою?

А. Д.:Ну це вже в студентські роки. Я думаю, для неї це, в тому числі, і спосіб дихальної гімнастики, це тренування органів мовлення і співу, адже співачкам, знаєте, потрібно підтримувати і розвивати силу дихальних органів. Але, мабуть, до цього приєдналася ще і філософія йоги, Сусана захоплюється такими розумними речами.

— Сусана любить квіти?

А. Д.:Так любить, і допомагає мені вирощувати, я в теплиці вирощую нарциси, які на південному березі виростають без великих витрат.

Г.Т.:Ось я узяла з собою і везу дочці наші нарциси. Їхні цибулини Сусана привезла з Амстердама, а тато виростив, і ось ми хочемо показати дочці — яка краса.

— Чим Сусана любить займатися, коли до вас у гості приїжджає?

А. Д.:Перш за все, ми розпитами займаємося, всі справи відкладаємо, поїмо і сидимо, розмовляємо — про справи, про життя, про плани. Сусана приїжджає додому в основному, щоб відпочити, вона дуже втомлюється на концертах, під час поїздок.

— Вона говорила, що її найулюбленіше свято — день народження її мами.

А. Д.:Так, мама у нас дуже емоційна людина, і ця емоційність у дочки від неї. Сусана дуже цінує маму.

Г. Т.:Так, дочка дуже уважна до мене. Ось вже два роки підряд дарує мені на день народження туристичні поїздки. Вона говорить: «Мамо, я звільняю тебе від повсякденної роботи, від застілля». Торік ми їздили до Єгипту, цього року — в Дубаї...

— Тепер ваша дочка всесвітньо відома, які відчуття це викликає у вас?

А. Д.:Ми, звичайно, пишаємося дочкою. Пишаємося, інколи плачемо від радості. Розумієте, я коли слухаю її пісні, розумію, що вона в музиці чує те, що навіть ми не чуємо, у неї дуже витончений слух.

Г. Т.:Це наша гордість. І потім ще, знаєте, є таке відчуття, що все те, що ми з татом як музиканти не змогли реалізувати в собі, все це ми вклали в дочку — і слух, і талант, і голос! Сусана — це симбіоз усього того, що було закладене в нас, і ми помножили його і передали дочці. Я думаю: як добре, що наша дитина досягла того, що не вдалося нам...

— Вашою дочкою, її успіхами пишаються багато кримських татар. Хоч вона і стала універсальною співачкою, але її мистецтво засноване на національній культурі. Ви виховували в Сусани відчуття любові до Криму, до свого народу, до його мови та музики?

А. Д.:Звичайно, ми розповідали їй про трагічну історію нашої сім’ї, ми з дитинства знайомили її з кримськотатарською музикою, і сьогодні в будь-якій її пісні відчуваються мотиви нашого фольклору. Ще бабуся Едіє навчила її співати старовинну кримськотатарську пісню Pengereden, що можна перекласти як «Із вікна», і мотив її тепер зустрічається в багатьох інших творах, написаних самою Сусаною. До кожного концерту вона обов’язково включає кримськотатарські пісні — як народні, так і авторські — глядачі це дуже тепло сприймають. Її репертуар вигідно відрізняється від концертів тих виконавців, виступи яких складаються лише з російськомовної попси. Це виховує народ, піднімає його культуру, молодь починає розуміти, де її коріння, де її витоки. Все це близьке Сусані.

Ми вчили дочку, що це повинно бути основою. Кримським татарам дуже подобається, що Сусана збагачує наш фольклор мотивами з народної творчості інших народів, це дуже цінне поєднання культур, але це може бути лише тоді, коли вона спиратиметься на твердий грунт свого народу. Вся наша сім’я їй говорила про це ще з дитинства.

— Вона радиться з вами?

А. Д.:Звичайно, вона кожну пісню нам надсилає, ми слухаємо її, вона цікавиться нашою думкою, і ми говоримо їй як є насправді, що сподобалося, що ні, що вважаємо правильним, а з чим не погоджуємося...

— Ви в професійному плані для дочки все ще залишаєтеся важливими авторитетами?

А. Д.:Мабуть, не можна сказати, що наша думка для неї остаточна, напевно, у Сусани є музиканти, колеги, думка яких для неї важливіша, але в цьому й відмінність справжніх професіоналів, що вони послухають багато різних думок і зроблять свій зважений висновок із усіх порад.

— А чому Сусана в консерваторії пішла вчитися на оперне відділення?

А. Д.: Її напрям — джазова музика. Хоча ми її просили, аби вона вступала до консерваторії. Сама Сусана хотіла вступати на джазове відділення музичного училища ім. Гліера. Врешті-решт зробили вибір на користь консерваторії, зараз це Національна музична академія ім. Чайковського. Я так зрозумів, що цей світ музики відразу захопив Сусану, їй там дуже сподобалося, і вона вирішила навчатися по класу оперного вокалу, закінчила навчання з відзнакою.

— Сусана одного разу сказала, що її мрія — заспівати в Мілані в театрі «Ла Скала»...

А. Д.:Ми теж цього хочемо. Думаю, що це майбутній етап її життя. Вона хотіла поїхати до Мілану, але по строкам це збіглося з «Новою хвилею», Сусана обрала Юрмалу, а Італію довелося відкласти на потім...

— Але це ж опера, а Сусана співає соул з елементами джазу...

А. Д.:Сусана професійна співачка, вона може виконувати твори різних жанрів. У піснях Сусани відчуваються дуже різні мотиви — і класика, і риси оперного вокалу, і мотиви фольклорної музики різних народів — кримських татар, вірмен, українців, турецькі мотиви. Цим її виконання і її музика відрізняються від інших співаків.

Г. Т.:Зараз Сусану скрізь запрошують, але від багатьох проектів вона вже відмовляється, тому, що в багатьох із них, як це було і при відборі на «Євробачення», журі непрофесійне. А це великий мінус, непрофесіонали не можуть оцінювати таланти.

Зараз я така щаслива, тому що Сусана мені зателефонувала і сказала, що вона дала згоду брати участь в проекті «Зірки опери», це новий телевізійний проект. Ось там ви почуєте вже, можливо, не Джамалу, а справжню Сусану Джамаладінову, оперну співачку. Ми чекаємо, що саме на оперній сцені повністю розкриється її талант.

Ми дуже хочемо, аби дочка заспівала в «Ла Скала». Сусана вже була в Італії, вона виборола там уже дві премії. У нас є друг, оперний співак Алім Садуллаєв, він живе у Франції і співав свого часу в «Ла Скала» й у Парижі в Гранд Опера. Я послала йому запис концерту дочки, і він сказав: «Сусана — справжня зірка».

— Ви знайомі з програмою майбутнього сольного концерту в Києві?

Г. Т.:Сусана розповіла нам у загальних рисах, що співатиме, крім того попередила, що буде сюрприз. Напевно, нова пісня. Сподіваємося, це буде нове відкриття.

Микола СЕМЕНА
ДЕНЬ