ПЕРЕЯСЛАВСЬКІ СКОВОРОДИНІВСЬКІ СТУДІЇ. РЕЦЕНЗІЇ
16:26 27.07.2013
Гідне продовження вітчизняної
сковородіани
Презентація посібника «Наш першорозум: Вивчення творчості Г.Сковороди в школах, ліцеях, гімназіях, коледжах» Цього року великому українському філософу Григорію Сковороді виповнюється 290 років. З нагоди річниці від дня його народження в Україні проходять урочистості, конференції. Зокрема, у селищі Чорнухи Полтавської області, де він народився, в селі Коврай Черкаської області, де він працював у заможній родині переяславсь кого полковника Степана Томари, в Черкасько му національному університеті імені Богдана Хмельницького, Київському національному уні верситеті імені Тараса Шевченка та Полтавсь кому університеті економіки і торгівлі відбули ся всеукраїнські наукові конференції. Переяслав-Хмельницький державний педаго гічний університет, який носить ім'я філософа, не залишився байдужим до такої знаменної дати. У 2011 р. тут пройшли XV Всеукраїнські Сковоро- динівські читання, а в 2013-му планується прове дення міжнародних читань.
16 жовтня в Харківському національному пе дагогічному університеті імені Г.С. Сковороди від булася презентація книжки «Наш першорозум:
Вивчення творчості Г.Сковороди в школах, ліцеях, гімназіях, коледжах», яка вийшла друком у 2012 р. в м. Переяславі-Хмельницькому. Вона присвячена вивченню творчої спадщини одного з найбільших і найзагадковіших філософів світу, про якого видат ний український мислитель Дмитро Чижевський писав: «Ні про одного філософа... не висловлено таких розбіжних думок, як про Григорія Сковороду. Тепер є не менше, ніж 250 великих та малих праць, присвячених Сковороді, який є найцікавішою пос таттю історії українського духу».
Сьогодні бібліографія сковородіани налічує близько трьох тисяч «великих і малих праць», які побачили світ в Україні, Австрії, Німеччині, Румунії та багатьох інших країнах.
Пропонований читачеві посібник € результа том праці творчого колективу викладачів та ас пірантів Переяслав-Хмельницького державного педагогічного університету імені Григорія Сково роди, Миколаївського національного університету імені В.О. Сухомлинського, учителів Коврайської ЗОШ Черкаської області, Чорнухинської З'ОіІІ Пол тавської області, Сковородинівської та Бабаївської ЗОШ Харківської області, очолюваного доктором Наш першорозум:
Вивчення творчості
Г. Сковороди в школах, ліцеях,
гілгни.ііях, коледжах
філологічних наук, професором, директором Цент ру сковородинознавства Переяслав-Хмельницько го ДПУ Миколою Корпанюком, у якому висвітлено значення постаті Григорія Сковороди для розвитку філософії, педагогіки, літератури та літературної мови в минулому й сьогоденні.
У книжці проаналізовано життєвий і творчий шлях Г.С. Сковороди, розкрито його образ у на ціональній художній літературі, наведено списки рекомендованих наукових, методичних праць та художніх творів про видатного мислителя. Статті, з яких складається посібник, відобра жають реальний творчий процес осмислення ду ховної спадщини Григорія Сковороди, розмаїття поглядів і підходів до його філософського, педаго гічного та літературного доробку. Характерною ознакою збірника є свобода нау кового пошуку, вільний розвиток думки, відсутність заздалегідь установлених схем та парадигм мис лення, що сприяє виникненню нових оригіналь них підходів до висвітлення тих чи інших проблем сковородинознавства. Особливістю його є також прагнення авторів довести глибоконаціональний характер творчості Григорія Сковороди, закорі- неність його духовного світу в українську культур ну традицію, зрозуміти його як виразника українсь кої ментальності.
Методисти-науковці, вчителі української мови та літератури шкіл, розташованих у місцях, що пов’язані з життям і просвітницькою діяльністю Г.С. Сковороди - Бабаях, Сковородинівці, Чорнухах, Ковраю, - на основі новітніх науково-практичних досягнень і власного педагогічного досвіду розро били для посібника і подали плани-конспекти те матичних уроків, позакласних та позашкільних за ходів, присвячених творчості письменника. У кінці книжки додано ілюстративний матеріал - світлини, які відображають житейські шляхи пись- менника-філософа: від рідного села Чорнух до міст Братислави в Словаччині та Токая в Угорщині. Цей посібник - новітнє явище вітчизняної пе дагогічно-методичної думки; в ньому комплекс но представлено різні аспекти вивчення життя та творчого спадку класика літератури, розкрито його місце в культурі, висвітлено методику на вчально-виховного процесу зі сковородинознавс тва, починаючи з дитячого садка й закінчуючи 11-м класом. Збірник розрахований на широке коло чи тачів, студентів, учителів та всіх тих, хто цікавиться постаттю Григорія Сковороди і культурою XVIII ст. Книжка сприятиме збагаченню та саморозвитку кожної людини. Читач здобуде важливий матеріал для подальших розмірковувань і, можливо, нових наукових знахідок та досліджень. / 17 жовтня професор Микола Корпанюк і кан дидат філософських наук, проректор Переяслав- Хмельницького ДПУ імені Григорія Сковороди Сергій Рик репрезентували цю книжку в Бабаївсь- кій і Сковородинівській школах, а 18 жовтня - у Коврайській.
18-19 жовтня окремі автори посібника також взяли участь у Всеукраїнській науково-теоретич- ній конференцГі «Феномен Григорія Сковороди в контексті сучасних соціокультурних та освітніх процесів», що відбулася в с. Коврай, виступили з доповідями в Черкаському національному універ ситеті імені Богдана Хмельницького. Заходи були цікавими й корисними як для ав торів, так і для студентів університетів, учнів шкіл, їхніх наставників-учителів і вихователів. Ознайом лення дітей та студентів з фактами життя і творчості письменника збагачує їх новими знаннями, сприяє формуванню світогляду, високих ідеалів патріо тизму, гуманізму і мудрості, громадянських чеснот, потреби бути глибокодуховними особистостями. Чим більше діти пізнають і засвоять творчу спадщи ну ГС. Сковороди, візьмуть ї ї за основу свого що денного життя, тим наша нація швидше позбудеть ся багатьох негараздів у своєму розвиткові. Власне, з цією метою і створений посібник «Наш першоро- зум: Вивчення творчості Г.Сковороди в школах, лі цеях, гімназіях, коледжах».
Миколо КОРПАНЮК, професор,
Ольга ВОЛОЧАЙ, лаборант
Центру сковородинознавства
ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педаго
гічний університет імені Гоигорія Сковороди»
Фото надано Переяслав-Хмельницьким
ДПУ імені Григорія Сковороди
Рецензія на методичний посібник
'Наш першорозум: Вивчення творчості Г. Сковороди
в школах, ліцеях, гімназіях, коледжах»
— Переяслав-Хмельницький, 2012. — 419 с.
На
Вшічетт
І> а
гімшшяк
Книжка, видана за загальною редакцією Г. Токмань
і М. Корпанюка, дуже цікава, корисна, затребувана.
Цікава сама композиція. Щоб рекомендувати
посібник учителям та викладачам для навчання учнів,
автори зібрали й сконденсували величезну кількість
матеріалу. У першому розділі “Єдиний в розмаїтті та
лантів» наводиться аж шість праць, у яких запропоно
вано підбірку наукових розвідок про філософа. ІДі шість статей досить вдало розташовані: )шт- г-------------------
тя Сковороди — світогляд — праці (по
езія, байки, проза) — музичний талант.
З великої кількості матеріалу учитель
має вибрати найнеобхідніше, подати
учням якнайлаконічніше і підхід до вик
ладу має вибрати найоптимальніший.
В цьому новизна й актуальність
посібниюі, бо не завжди є в учителя під
рукою така кількість наукової, мето
дичної, теоретичної інформації в одно
му джерелі.
У другому розділі посібника багато
корисних методичних рекомендацій
учителеві-практикові: як донести до
учнів філософські погляди поета,
істинність сковородинівської думки
про три світи (зовнішній, внутрішній,
біблійний): стан душі: ти «невесьол” — це коли
відсутній світ Біблії в існуванні людини, два інших світи
не мають гармонії, перебувають у суперечності між со
бою. На сьогодні актуальне питання інтертекстуаль
ності. І саме праці філософа найбільше пов'язані з
Біблією. На прикладі вивчення творчості Сковороди
учитель дає змогу дітям глибше пізнати Книгу Книг.
Як зреалізувати принцип науковості на сучасному
етапі викладання української літератури? Тут на допо могу вчителеві наявні різні прийоми, зокрема дорлідаицький, деідактичної евристики, сугестопедич- ної навчальної системи (за Г. Лозановим), технологія концентрованого навчання, технологія текстотворення («письмо — як процес»), продуктивне навчання. Усі ці прийоми й технології автори посібника супроводжують практичними рекомендаціями. Це означає, що люди не просто радять, а самі це апробували. І як приклад — розробки уроків вивчення поезій Сковороди, байок; представлено урок-проект на тему: «Ідея сродної праці” у філософському трактаті «Розмова, названа Ал фавіт, або Буквар миру” , в якому подано добротний літературознавчий аналіз творів з практичною і теоре тичною спрямованістю.
Виходячи з рівня навченості та умов, учитель може
вибрати найприйнятніший прийом чи технологію у
своїй роботі.
Розвідка «Листи Г. Сковороди на учнівській парті»
дасть змогу вчителеві формувати в учнів уяву, образне
мислення, фантазію. Учень навчається поважно стави
твврчоеті
ШШ ШКг гЩ ет ,
тися до різних потадів, позиімй, розвиває плюралізм
думрк^ Педагог має змогу втілити в життя проект фор мування нової, гармонійно розвинутої, особистості, в котрій воєдино злиті особливості духовного і фізично го виховання.
Для вчителя-практика, мабуть, найцікавішим є
третій розділ, в якому запропоновані уроки, сценарії,
години спілкування, свята, усний журнал — все те, що
вже пройшло апробації, дає хороші
результати.
Окремої уваги варта Програма з
вивчення творчої спадщини Сковоро
ди у 5— 11 класах за рахунок годин
літератури рідюго краю. У кого є мож
ливість працювати за таюю системою
— це прекрасно, бо у чинній профамі
відведено лише три години на вивчен»
ня творчої спадщини поета.
Четвертий розділ представлено
допоміжними матеріалами з наукових
розвідок. Відомо, що скільки людей,
то стільки й думок. Але систематизу
вати їх, розібратися в цих думках — це
справа науковців. Володимир Подри-
га дослідив праці мемуаристів XIX
століття Г/става Гзсс-де-Кальве, Івана
Вернета, Федора Луб’яновського. В очах Г. Г.-де-Каль-
ве Сковорода постав бідним та простим, аскетом. На
думку літератора, Сковорода вів мандрівний спосіб
життя через неможливість здобути належну освіту в Ук
раїні. А Ф. Луб'яйовський був у захопленні від неорди^-
нарної особистості поета. На його думку, Григорій Са-
вич — паломник, розумний бідняк-безсрібник,
людинолюбець. Не буду вдаватися до переповідання
змісту розділу, лише скажу: розділ наповнений істори-
ко-літературними, філософськимй матерігиіами, які
упорядкував учений.
22 сторінки світлин під назвою «Сковородинівська
іконіка» не лише розширять світогляд, а й наочно доведуть істинність твердженняі що «все його життя в простоті».
Вважаю, є великою потреба масово надрукувати
цей посібник для вчителів, студентів, у^ Ук
раїни. Нещодавной спілкуючись зі слухачами курсів
підвищення кваліфікації з української мови та літерату
ри. мав змогу переконатися в цьому. Усі 25 курсантів
перше, що запитали, де можна придбати книгу. Від
книги віє новизною,методичною нестандартністю й ак туальністю.
Олександр Котяш,
учитель української мови та літератури
вищої категорії Залузької ЗОШ І— III ступенів
Рівненської області,
аспірант Харківського національного
педагогічного університету ім. Г. Сковороди
ГРИГОРІЙ СКОВОРОДА Й СУЧАСНА
ШКІЛЬНА ОСВГГА: НАУКОВО-МЕТОДИЧНЕ
ОСМИСЛЕННЯ ДУХОВНОГО СПАДКУ
О. О. МаЛвНКО, ДОКТ. фІЛОЛ. НЗуК, М. ХАрКІВ
Усе частіше українська наукова громада відзначає знакові для куль турного життя України дати появою цікавих і потрібних книжкових проектів. Ось і книга, про яку йтиметься далі, вийшла в Переяславі- Хмельницькому напередодні 290-ої річниці з дня народження Григорія Сковороди, якого пов’язувала із цим містом педагогічна сторінка біо графії. Саме педагоги — представники вищої й середньої освіти склали авторський колектив посібника Наш пвршорозум: Вивчення творчості Г. Сковороди в школах, ліцеях, гімназіях, коледжах / за загальною редак цією Г. Л. Токмань і М. П. Корпанюка. — Переяслав-ХмеЯьницький, 2012. 420 с. Серед тих, чиї матеріали вміщено в посібнику, — докто ри й кандидати наук, професори й доценти українських університетів, учителі української мови та літератури, зарубіжної літератури Харків щини, Київщини, Полтавщини, Черкащини.
Цей ПОСІБНИК — явище новітнє для вітчизняної методичної літера тури, адже в ньому синтезована наукова рецепція творчого дороб ку Григорія Сковороди й суто методичний аспект вивчення його філософських і поетичних текстів, байок, афоризмів у загальноос вітніх навчальних закладах. Така методологічна спрямованість по сібника цілком перспективна, адже наукове студіювання творчості будь-якого письменника рано чи пізно екстраполюється в контекст шкільної освіти, оновлюючи методичні вектори осмислення творчої спадщини митця, коригуючи сучасні тенденції світоглядного, літера турознавчого й лінгвістичного аналізу його текстів.
Кожен з авторів презентує в посібникові власні наукові чи методичні візії глибоких ідей Сковороди, втілених у різних жанрах його спадку. • «Основні Щаблі життя любомудра» (О. Будугай, М. Малинка), • «Світ філософії і філософія світу» (С. Рик), • «Поетичний доробок Григорія Сковороди» (М. Корпанюк), • «Байки Г. Сковороди: загальний огляд» (А, Ситченко), • «Прозові твори письменника» (Т. Александрович), • «Г. Сковорода — композитор, музикант, співак» (М. Сидоренко), — такі аспекти вивчення різножанрових рефлексій філософа представляють науковці, акцентуючи увагу насамперед па його високому духовному місіонерстві, прагненні вивершити людину в її чеснотах, наблизити до істинності свого буття.
Саме в такому світоглядному вимірі обсервується й особисте життя Григорія Сковороди, сенс якого так коментує професор Микола Корпа- нюк: «Жертовне зречення письменника й філософа від особистого ро динного життя задля безперешкодного служіння вищій істині, гармонії.
Наш першорозум:
Вивчення творчості
Г, Сковороди в школах, ліцеях,
гімназіях, коледжах
Коли в тебе людське сер
ц е— співчувай, а якщо
хочеш ^ ревнуй і гнівай
ся та уникай ворожнечі
й злобної зарозумілості
з ядучою насмішкою.
Афоризми Г. Сковороди (ук
ладач О. Свириденко) узято
з кнцги «Наш першорозум: Ви
вчення творчості Г. Сковороди
в школах, ліцеях, гімназіях, коле
джах». равді, вірі в перемогу добра над злом; незадово
ення здеградованістю людської моралі, втратою
країнцями державності через зраду провідників
редківських звичаїв, підміну ними державотвор
ої діяльності кар’єризмом у царській владній вер
икалі <...> — усе це дало поштовх мислителеві до
осередженості на глибинно-засадничих питаннях
орятунку рідного народу, людства від рабського
уху як першопричин усіх бід» (с. 5).
Чи не перетинаються ці ознаки минувшини
реаліями українського сьогодення? Адже так
амо страждаємо й ми від занепаду моралі, влада
ювання золотого тельця, заздрощів, безглуздя,
невірившись у здатності бути щасливими. І все
ому, що помітно втрачаємо здатність наполегли
о працювати душею й тілом для свого ж блага.
коворода вважав працю єдиним джерелом люд
ької радості, наказуючи: ^Працюй, працюй, працюй.
ароблений у поті кусок хліба житнього вилікує всі хво оби душевній тілесніпринесе радість^.
Невтомна праця — у навчанні, родинному й со
іальному житті, у державній справі той орі
нтир, який дуже потрібний сучасним учням, по
екуди загубленим у суперечностях і складностях
ашого національного існування. І саме шкільні
чителі завжди на передньому краю цієї битви за
тини та цінності особистого буття в його суспіль
их координатах.
Що ж пропонують словесникам для кращого
осмислення духовного спадку Григорія Сковороди
науковці-методисти?
Спектр проблематики цілком широкий:
методика вивчення життєпису і творчості фі
лософа (Г. Токмань);
його віршів (О. Бурко);
байок та діалогів (Н. Дига);
епістолярію (Г. Мазоха);
методичне моделювання тематичного свята
(О. Бурко) й літературного вечора (Л. Козу-
бенко) за віхами життя й творчості Григорія
Сковороди.
Кращі зразки навчально-методичного досвіду
опрацювання філософського й художнього до
робку Сковороди репрезентовано в матеріалах
учителів; що представляють школи, географіч
но дотичні до біографи мислителя.
Саме в тих місцях, де жив, учив і ходив Ско
ворода, найбільше збереглася аура його духовно
го пафосу, що не могло не відбитися у творчому
натхненні представників педагогічної еліти цих
країв. Харківські Сковородинівка й Бабаї, пол
тавські Чорнухи, черкаські Ковраї, Переяслав-
Хмельницький на Київщині — наповнені енергією
думок і діянь великого українського любомудра.
У розробках уроків, сценаріях літературних
свят, годин спілкування, усних журналів, за
вданнях брейн-рингу, уміщених у посібнику,
прозрріє бажання вчителів-словесникгв від
крити учням незбагненні світи мандрівного
філософа, поета, байкаря, залучити школярів
до культурного й духовного діалогу з великим
українським просвітителем, наблизити дітей
до його життєвих цінностей, відтворених у ба
гатющому афористичному спадкові.
Тож можемо подякувати авторам цього посіб
ника за ретельну й копітку роботу щодо різноаспек-
тного осмислення феномену Григорія Сковороди, за
ідеї, втілені в цікавих міркуваннях, тезах, статтях,
методичних рекомендаціях, програмах факульта
тиву з вивчення творчості філософа й поета. Споді
ваємося, у цієї книги буде довге життя й перспекти
ви спонукати інших шанувальників слова Григорія
Савича до його глибшого розуміння.